İhsan Öztürk

İhsan Öztürk Sivas’ın Şarkışla ilçesinin Gültekin Mahallesi’nde dünyaya geldi. İlk ve ortaokulu Şarkışla’da bitirdi. Ortaokul öğrencisi iken ilk dersleri ağabeyinden (Ahmet Öztürk) alarak bağlamayla tanıştı. Okulun Halk Müziği korosunda ve okul gösterilerinde solist ve korist olarak sürekli görev aldı. Ağabeyinin Astsubay olarak Ankara’ya atanmasıyla öğrenim için Ankara’ya geldi ve Ankara Atatürk Lisesi’nde öğrenimini sürdürürken 1963 yılında profesyonel müzik dünyasına ilk adımını attı.

Başlangıçta aile bütçesine katkı olsun diye sahnede çalışan İhsan Öztürk’ün daha sonraki gelişmeler okulu bırakmasına ve müziği meslek olarak seçmesine neden oldu. Çok kısa bir süre sonra o yılların ünlü sanatçılarına şef sazlık yapmaya başladı. (Nurettin Dadaloğlu, Aliye Akkılıç, Yıldıray Çınar v.b.). 1967 yılında Mamak Muh. Okulu Bando Bölüğünde askerliğini yaptı. Askerlik döneminde müzikle daha çok ilgilenme nota ve müzik bilgisini geliştirme olanağı buldu.


Askerlikten sonra dönemin önemli solistleriyle şef olarak çalışmayı sürdürdü. (İzzet Altınmeşe, Bedia Akartürk, Hülya Süer, Belkıs Akkale, Selahattin Alpay, İbrahim Tatlıses, v.b.). 1974 yılında önce Coşkun Güla’nın yönettiği Halk Müziği topluluğunda çalışmalarına başlayan İhsan Öztürk daha sonra kendisine müzik yaşamında çok katkısı olan Nida Tüfekçi’nin yönettiği Halk Müziği topluluğunda çalışmalarını sürdürdü. İlk kez bu grupla televizyon programına katılan Öztürk 1975 yılından başlayarak 8 yıl TRT’de yayınlanan yönetmenliğini Erşan Başbuğ’un sunuculuğunu Cemile Kutgün’ün yaptığı ve Hoy-Tur Derneğinin Halk Oyunları ile renk kattığı ve birçok sanatçıyı şöhret yapan “Bizden Size” programının THM bölümünü yönetti.


1978 yılında Ankara’da kurulan Yağmur Plak Şirketi’nin müzik yönetmenliğini uzun bir süre sürdürdü. O yıllardan başlayarak İzzet Altınmeşe, Belkıs Akkale, Selahattin Alpay, Erkan Sürmen, Atakan Çelik, Gülşen Kutlu, Hülya Süer, Mahmut Tuncer, Canan Başkaya, Gülcan Opel, Nurcan Opel, Sevgi Ateş ve daha birçok solistin plâk ve kasetini yönetti.
Solist olarak ilk kez TRT’de yayınlanan “ilden ile” adlı programa katıldı, daha sonra “Ayrılık Hasreti” ve “Özümüz Sözümüz” adlı iki kaset çıkardı.
Profesyonel sanatçılığının yanı sıra müzikle amatörce uğraşan gençlere yardımcı olabilmek amacıyla okul, dernek ve özel kurumlarda koro ve bağlama gruplarını çalıştırdı.

Sırasıyla Folk -Tur, Hoy -Tur, Tur-Hoy, Derneklerinde eğitmenlik; ODTÜ Türk Halk Bilimi Topluluğu’nda 5 yıl (1986-1991) boyunca Halk Müziği Eğitmenliği ve Şeflik, Ankara Büyükşehir Belediyesi THM Topluluğu’nda 5 yıl (1989-1994), Yeni Mahalle Belediyesi THM Topluluğu’nda 8 yıl (1994-2002) şeflik yaptı. TRT Danışma Kurulunda (iki kere) görev aldı. Aşık Veysel Derneği’nde bir dönem başkanlık yaptı, derneğin çıkardığı “Dost Dost” Dergisi’nin Yayın Kurulu’nda görev aldı, “Özümüz Sözümüz” adı altında; yaşayan ozanlarımızla söyleşiler yaparak bir köşe hazırladı. Çeşitli dergi ve kitaplarda makaleleri yayımlandı.


Âşık Veysel’in söylediği (usta malı ve kendi türkülerinden oluşan) 72 türkünün notasının ve sözlerinin yer aldığı “Türkülerle Âşık VEYSEL” adlı bir kitap yazdı.


Halk müziği konulu bir çok sempozyum ve panele konuşmacı olarak katıldı.
2004-2005, 2005-2006 yıllarında (yeniden) ODTÜ Türk Halk Bilimi Topluluğu’nun Halk Müziği Eğitmenliğini ve şefliğini üstlendi.
2005-2006 Yıllarında TRT Türkiye’nin Sesi Radyosu’nda canlı olarak yayınlanan “Gelenekten Geleceğe” adlı haftalık (48 hafta) bir T.H. Müziği Programının yapımcılığını ve sunuculuğunu yaptı.
2007 – 2008 Dönemi Radyo ODTÜ’de, iki arkadaşıyla birlikte “İhsan Öztürk’le Türküler” adlı bir Halk müziği programı yaptı.
2008 Mart ayında yapılan MESAM Genel Kurulu’nda Yönetim Kurulu’na seçildi.

2014 Kasım Ayından itibaren Gazi Üniversitesi Türk Müziği Konservatuarında Ses Eğitimi ve THM Nazariyatı derslerine girmeye başladı. 2018 TRT Ankara Radyosu’nda Ocak ayında başlayan, Aralık ayına kadar süren “Türkülerin Ayak İzlerinde” programını hazırladı, sundu.
Halen Milli Eğitim Bakanlığına bağlı olarak faaliyet gösteren İhsan Öztürk Müzik Merkezi’nde birikimlerini öğrencilerine aktarmak amacıyla nota, bağlama ve ses eğitim dersleri veren Öztürk; bu uğraşlarının yanı sıra, HBV Üniversitesi’nde Ses – Çalgı Eğitimi derslerini ve THM derleme, araştırma çalışmalarını sürdürmektedir.
Sanatçı Nevin Öztürk’le evli olup, Burçay ve Kutay adlı iki oğulları vardır.

Resmi Web Sitesi

Bedir Türküsünün Notası
İhsan Öztürk Trt Arsivi Notaları

Halk Müziği repertuarımıza besteci, kaynak kişi ve derleyici olarak kazandırdığı eserler:


Aç Kapıyı Emmim Gızı (U.H.),
Ahir Bu Dert Beni Sine Götürür
Arabacı Halayı (sözsüz),
Aşağıdan Acı Poyraz Acılar,
Atma Müjgan Oklarını,
Ay Doğar Ayan Ayan,
Ayrılık Hasreti Kâr Etti Cana,
Azrail Serime Çöktüğü Zaman,
Bedir (Üğrünü üğrünü Gelir Dereden),
Ben Kendimi Bir Güzele Düşürdüm,
Ben de Yakub İdim Kendi Halımda (Şarkışla Çeşitlemesi),
Bir Ay Doğar İlk Akşamdan Geceden,
Bir Bülbülüm Gül Dalında Öterim (U.H.),
Bir Gurşun atacağım (Dellocan),
Bir Kararda Durmayalım,( Gel Gidelim Dosta Gönül),
Bozarık Bozarık dağların Otu,
Cezayir (Sözsüz),
Cirit Havası (sözsüz),
Çık Yokarı Ben Bağlayım Başını,
Çeke Çeke Bu Dert Beni Öldürür,
Dağlar Geçit Vermez Irak Yollarım,
Daramış Zülfünü Dökmüş gerdana,
Deli Gönül Yine Ah u zâr Oldu,
Durna Halayı (Sözsüz)
Emine’m Oturmuş, (U.H.),
Fırsat Elde İken Bir Amel Kazan,
Gam Elinden Benim Zülfü Siyahım,
Garefilim Ek Beni (Ekin Biçme Havası)
Garşı Ganatlının Telli Gelini (U.H.),
Gaşlarıyın Ucuyum,
Gel Seninle Danışalım Sevdiğim,
Gelin Oy (Yüce Dağdan Bir Yol İner),
Gıcılar Gavak Gıcılar
Gız Baban Şara Vardı mı,
(*)Hac’eli Obası’nı Engin mi Sandın,
Halbur Koltuğunda Höllük Eliyor (U.H.),
Harmanaca Savuşturdum,
Hava Bulanıyor Kar mı Yağacak,
İnceldim Fidan Oldum,
Kevser Irmağında Saki Olan Yâr
Kızık Halayı (sözsüz),
Nedir Ey Gaziler Benim Yandığım,
Sana Bir Nasihatım Var
Sarı Kız (Sözsüz Halay),
Seklem Galdırdım da (U.H.),
Sigaramı Yandırdım
Sinsin (Sözsüz)
Sivas’taki Böyük Ordu (Celal Ağıdı)
Sivas’tan Aldım eleği,
Sözün Bilmez Bazı Cahil Elinden,
Şarkışla Bico’su (Sözsüz Halay),
Şarkışla Düz halayı (sözsüz),
Şu Dereden Çıktım Omuz Omuza,
Şu Diyar-ı Gurbet Elde,
Şu Fırat’ın Suyu,
Şu Garşıdan Gelen Deve (Celal Ağıdı -II)
Şu Yaylanın Günden Yüzü (U.H.),
Şu Zalim (koca) Dünyada Derdin Elinden,
Topal Halayı (sözsüz),
Tasta Gına Eziliyor
Tufan Geliyor Tufan,
Uyandım ki Ağ Bebeğim ağlıyor,
Yaylaya Doğru da Çadırı Yeşil (U.H.),
Yürü Yalan Dünya Senden Usandım,
Zalim Felek Engelleme Yolumu,

Notaya aldığı TRT – THM Repertuarındaki eserlerden bazıları:
Aras Kenarının İnce Dumanı,
Arzusun Çektiğim Beserek Dağı,
Asırlar Elinde Bir Tesbih Gibi,
Bahar Gelir Gudurursun (Kızılırmak),
Bana da Banaz’da Pir Sultan Derler
Bir Kökte Uzamış Sarmaşık Gibi (U.H.)
Boş Gitme Köyüne Ey Bad-ı Saba,
Bir Tel Çektim Mardin’den
Boş Gitme Köyüne Ey Bad-ı Saba,
Çırpınıp İçinde Döndüğüm Deniz,
Dostum Beni Niçin zar İncidirsin (U.H.)
Dumlupınar (U.H.)
Dün Gece Yâr Eşiğnde,
Dünyada Tükenmez Murat Varımış,
Eğer Benim İle Gitmek Dilersen (U.H.)
Ehtiyat M’ettinde Geri Bakmaya (Necip),
Garlı Dağlar
Geçti Bahar Geldi Yazın,
Gel Ey Âşık Bu Bir Esrar-ı Hakk’tır
Genç Yaşımda Felek Vurdu Başıma (U.H.),
Gine mi Ağladın Kirpikler Nemli (U.H.),
Girdim Dostun Bahçesine,
Gonca Gülün Kokusuna Meftunum (U.H.)
Hacı Bey,
Hayâl Bana Yakın Yâr Bana Uzak
Kırat (Semah),
Küstürdüm Gönülü Güldüremedim,
Ne Haldaeyim Ela Gözün Süzenler (U.H.)
Okudum Mektepte,
Sabah Ürüzgeri Eser
Penceresi Mavi Boya (U.H.)
Seher Vakti senin Ah u Zarından.
Şu Geniş Dünyaya Sığmayan Gönül U.H.)

(*) Hacı Ali Obası.